10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2017. december 11-i ülésére
2017. december 11-i ülésére
Tárgy: | Vagyon rendezés a Hármas-Körös védtöltésének fejlesztése miatt | |
Készítette: | Csényi István, Pardi László | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság a Magyar Állam képviseletében (továbbiakban: Igazgatóság) az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt (továbbiakban: projekt) megvalósításához kapcsolódóan kérelemmel kereste meg Gyomaendrőd Város Önkormányzatát, amely az előterjesztés mellékletét képezi..
A projekt általános célja a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT) nevű program eddigi tapasztalatainak hasznosításával a Tisza-völgy árvízi biztonságának javítása, mellyel hozzájárul a KEHOP célrendszerében meghatározott „a klímaváltozás következményeként kialakuló szélsőséges időjárási események káros hatásaira való felkészülés” tematikus célkitűzés teljesítéséhez is.
A projekt keretében tervezett beavatkozások olyan árvízvédelmi rendszer kialakítását, megvalósítását és működtetését szolgálják, mely konkrét céljai kialakításánál figyelembe veszi a védendő értékek nagyságát, beleértve ebbe az emberi élet és más kardinális értékek védelmét, azaz az árvízi kockázatok mértékét. Ennek megfelelően a projekt célja a jogszabályi előírásokkal és az Operatív Programban meghatározott célokkal összhangban a beruházással érintett I. rendű árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszint + magassági biztonságnak megfelelően történő kiépítése által az érintett területeken az árvízi biztonság növelése, ezáltal az árvízi kockázat csökkentése.
A fejlesztés műszaki szükségességét a 74/2014. (XII. 23.) BM rendeletben meghatározott mértékadó árvízszint, valamint a folyók árvízvédelmi fővédvonalainak magassági biztonsága, pontosabban a védvonal jelenlegi kiépítettségének a rendeletben meghatározott értékekhez viszonyított magassági hiánya indokolja.
A támogatási szerződés értelmében a projektet konzorciumi megállapodás alapján az Országos Vízügyi Igazgatóság valamint a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság együtt valósítja meg.
A projekt keretében az alábbi főbb fejlesztési elemek kerülnek megvalósításra:
1. Töltésfejlesztés a Hármas-Körös jobb part 61+200-66+000 tkm közötti szakaszon;
2. Töltés altalaj erősítés,
3. Árvízi tetőző vízmércék felújítása, áthelyezése;
4. Soczózugi és Zsófiamajori bekötőút rekonstrukciója;
5. Peresi gátőrtelep rekonstrukciója.
A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2020.09.30.
A támogatási szerződés határozott időre jött létre, amely 2027. december 31.-én, illetve amennyiben a fenntartási időszak végének dátuma ennél későbbi, úgy a fenntartási időszak végén hatályát veszti.
A projekt fizikai megvalósításához az állami tulajdonú ingatlanok mellett több magán és önkormányzati tulajdonú ingatlan bevonása is szükséges, ezért az Igazgatóság a közelmúltban írásban megkereste Gyomaendrőd Város Önkormányzatát.
A bevezetőben megnevezett projekt megvalósítása kapcsán a Hármas-Körös folyó jobb oldali töltéserősítéséhez szükséges földterületek tulajdonjogának megszerzése érdekében az Igazgatóság kisajátítást pótló vételi ajánlatot nyújtott be.
Az ajánlattal kapcsolatban előzetes egyeztetés történt a Vízügyi Igazgatósággal, ennek eredményeképpen az alábbi táblázatban szerepelnek a tulajdonba kért ingatlanok és azok vételi ajánlata.
2. Tulajdonba kért teljes területek
A projekt során megvalósított fejlesztések állami vízgazdálkodási közfeladatok ellátását fogja szolgálni.
1. Tulajdonba kért telekalakítással érintett ingatlanok
|
Telekalakítással érintett ingatlanok
|
Telekalakítás után létrejövő tulajdonba kért ingatlanok
|
||||||
Ssz.
|
Hrsz.
|
Megnevezés
|
Terület (ha)
|
Ak érték
|
Hrsz.
|
Igénybevételi terület
(ha)
|
Ak érték
|
Vételi ajánlat
( Ft)
|
1
|
15053/1
|
Szántó
|
0,4385
|
14,87
|
15053/44
|
0,4053
|
13,74
|
1.236.000
|
2
|
15053/22
|
Saját használatú út
|
0,1252
|
-
|
15053/46
|
0,0061
|
-
|
91.500
|
3
|
02800
|
Holt-Körös
|
4,4856
|
-
|
02800/1,
02800/3
|
0,1631
|
-
|
1.304.800
|
4
|
15056/43
|
Saját használatú út
|
0,0918
|
-
|
15056/54
|
0,0060
|
-
|
90.000
|
5
|
15057/35
|
Csatorna
|
0,3222
|
-
|
15057/37
|
0,2410
|
-
|
1.800.000
|
6
|
15059/1
|
Út
|
1,4436
|
-
|
15059/3,
15059/4
|
0,1758
|
-
|
2.636.500
|
7
|
15061/1
|
Út
|
0,2050
|
-
|
15061/44
|
0,0023
|
-
|
34.500
|
8
|
02808/2
|
Közút
|
2,1090
|
-
|
02808/3
|
0,2315
|
-
|
3.472.500
|
9
|
15055/19
|
Út
|
0,0717
|
-
|
15055/39
|
0,0063
|
-
|
94.500
|
10
|
02809
|
Nádas, Holt-Körös
|
16,3027
|
20,83
|
02809/1
|
0,0778
|
0,81
|
622.400
|
Összesen:
|
25,5953
|
35,70
|
|
1,3152
|
14,55
|
11.382.700
|
2. Tulajdonba kért teljes területek
Ssz.
|
Hrsz.
|
Megnevezés
|
Terület (ha)
|
AK érték
|
Vételi ajánlat (Ft)
|
1
|
02808/1
|
Közút
|
0,5971
|
-
|
ingyenes
|
2
|
8801
|
Legelő
|
0,1637
|
1,42
|
85.200
|
A projekt során megvalósított fejlesztések állami vízgazdálkodási közfeladatok ellátását fogja szolgálni.
A projekt megvalósításához szükséges területek a megszerzést követően a Magyar Állam tulajdonába kerülnek.
Az ingatlanok közül a 02808/1 hrsz.-ú ingatlan teljes egészében ráépül az árvízvédelmi töltésre, ezért annak térítésmentes tulajdonba adását kéri az Igazgatóság.
Az önkormányzati kataszteri nyilvántartásban az ingatlanok - a 8801 hrsz.-ú kivételével - a törzsvagyon részét képezik, melyek forgalomképtelenek. A 8801 hrsz.-ú ingatlan az üzleti vagyonba tartozik.
A nemzeti vagyon tulajdonjog átruházása, kisajátítása jogszabályi feltételeinek vizsgálata.
1. tulajdonjog átruházása.
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényben meghatározott kivétellel [14. § (1) bekezdés] az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon nem idegeníthető el. Ezen tilalom az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyonba tartozó javak teljes terjedelme tekintetében fennáll.
A nemzeti vagyontárgy elidegenítése alól kivétel amennyiben törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi önkormányzat feladataként állapít meg, a feladat ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges helyi önkormányzati, illetve állami vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel, ingyenesen történik. Ez a rendelkezés arra az esetre is vonatkozik, ha az állam vagy az önkormányzat a közfeladat részét képező feladatot ad át, és ennek a feladatnak az ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges vagyonelem tulajdonjoga kerül ingyenesen átruházásra.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 108. §-a az alábbiak szerint rendelkezik az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átadásáról.
1. A helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tulajdonjoga az állam vagy más helyi önkormányzat javára ingyenesen átadható, jogszabályban meghatározott közfeladat ellátásának elősegítése érdekében.
2. Az ingyenes vagyonátadás az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
3. A helyi önkormányzat képviselő-testületének nemzeti vagyon ingyenes átadására vonatkozó határozatában meg kell jelölni azt a jogszabályban meghatározott közfeladatot, amelynek ellátását az átadás elősegíti.
2. kisajátítás
Kisajátításnak akkor van helye, ha
a) a közérdekű cél megvalósítása az ingatlanon fennálló tulajdon korlátozásával nem lehetséges, vagy – külön törvény alapján – a közérdekű használati jog, vezetékjog, szolgalmi jog alapításában a tulajdonossal nem jött létre megállapodás, illetve e jogokat az illetékes hatóság nem engedélyezte;
b) az ingatlan tulajdonjogának megszerzése adásvétel vagy csere útján nem lehetséges;
c) a közérdekű cél megvalósítására kizárólag az adott ingatlanon kerülhet sor, illetve ha a közérdekű cél megvalósítására több ingatlan alkalmas, annak más ingatlanon való megvalósítása a tulajdon nagyobb sérelmével járna; és
d) a kisajátítással biztosított tevékenység közösségi előnyei a tulajdon elvonásával okozott kárt jelentősen meghaladják. Ennek mérlegelése során a kisajátítási hatóság a közérdekű tevékenység jelentőségét, így különösen a terület fejlődésére gyakorolt hatását, a tevékenységgel, szolgáltatással ellátásra kerülők számát, a foglalkoztatásra gyakorolt hatását és az ingatlan jellemzőit kell egybevetnie, a kulturális örökség védett elemei aktuális állapotát, veszélyeztetettségének mértékét, természetvédelmi érték esetén annak jelentőségét és a tulajdonelvonás arányosságát kell vizsgálnia.
A részletezett ingatlanok tulajdonjogát a Magyar Állam megszerezheti kisajátítási eljárás keretében, vagy Gyomaendrőd Város Önkormányzatával kötött megállapodás alapján. A kisajátítási eljárás hosszadalmas, amely a projekt megvalósítását hátrányosan befolyásolja. Másrészt a település árvízvédekezésének biztosítása szempontjából fontos a fejlesztés kivitelezése.
Az ajánlatban feltüntetett vételárak az önkormányzati kataszteri nyilvántartásban feltüntetett értékekkel azonosak, illetve annál esetenként nagyobbak.
Figyelemmel a közérdekű és közcélú projekt megvalósítására javaslom az Igazgatóság ajánlatának az elfogadását.
Kérem a Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és a döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt megvalósítása érdekében a 02808/1 helyrajzi számú, közút megnevezésű, 5971 m2 nagyságú terület ingyenes tulajdonba adását a Magyar Állam részére.
A Bizottság javasolja továbbá 2. határozati javaslatban szereplő ingatlanokra megvásárlására tett a Magyar Állam képviseletében eljáró Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság kisajátítást pótló vételi ajánlatának az elfogadását. |
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt megvalósítása érdekében a 02808/1 helyrajzi számú, közút megnevezésű, 5971 m2 nagyságú terület ingyenes tulajdonba adását a Magyar Állam részére.
A Bizottság javasolja továbbá 2. határozati javaslatban szereplő ingatlanokra megvásárlására tett a Magyar Állam képviseletében eljáró Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság kisajátítást pótló vételi ajánlatának az elfogadását. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt megvalósítása érdekében a 02808/1 helyrajzi számú, közút megnevezésű, 5971 m2 nagyságú terület ingyenes tulajdonba adását a Magyar Állam részére.
A Bizottság javasolja továbbá 2. határozati javaslatban szereplő ingatlanokra megvásárlására tett a Magyar Állam képviseletében eljáró Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság kisajátítást pótló vételi ajánlatának az elfogadását. |
|
"Ingyenes tulajdonba adás"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt megvalósítása érdekében a 02808/1 helyrajzi számú, közút megnevezésű, 5971 m2 nagyságú területet a Magyar Állam tulajdonába adja ingyenesen.
A terület ingyenes vagyonátadása a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény értelmében a vizek kártételei elleni védelem érdekében a vízkár-elhárítási tevékenység közérdekű és közcélú fejlesztési feladatok megvalósítása érdekében történik.
A terület ingyenes vagyonátadásának jogszabályi alapja: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 108. §-a.
Az ingyenes vagyonátadási szerződés elkészíttetése, az ügyvédi költség valamint a földhivatali eljárás díjai a Magyar Államot terhelik
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az ingyenes vagyonátadáshoz szükséges jognyilatkozatok megtételére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Vételi ajánlat elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az „Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történő kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése a Körösökön” elnevezésű KEHOP-1.4.0-15-2016-00012 azonosító számú, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projekt megvalósítása érdekében Magyar Állam képviseletében eljáró Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság kisajátítást pótló vételi ajánlatát elfogadava a kisajátítási voltozási vázrajzokon feltüntetettek szerint, az alábbiakban részletezett ingatlanokat, továbbá a 8801 hrsz.-ú ingatlant teljes egészében értékesíti a Magyar Állam részére a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 14. § (1) bekezdése alapján.
Hrsz. | megnevezés | Igénybevételi terület, (ha) | Ak érték | Vételár ( Ft) |
15053/44 | Szántó | 0,4053 | 13,74 | 1.236.000 |
15053/46 | kivett, saját használatú út | 0,0061 | - | 91.500 |
02800/1, 02800/3 | kivett, Holt-körös | 0,1631 | - | 1.304.800 |
15056/54 | kivett, saját használatú út | 0,0060 | - | 90.000 |
15057/37 | kivett, saját használatú út | 0,2410 | - | 1.800.000 |
15059/3, 15059/4 | kivett, út | 0,1758 | - | 2.636.500 |
15061/44 | kivett, út | 0,0023 | - | 34.500 |
02808/3 | kivett, közút | 0,2315 | - | 3.472.500 |
15055/39 | kivett, saját használatú út | 0,0063 | - | 94.500 |
02809/1 | kivett, Nádas és Holt-körös | 0,0778 | 0,81 | 622.400 |
8801 | Legelő | 0,1637 | 1,42 | 85.200 |
Az adásvételi szerződés elkészíttetése, az ügyvédi költség a földhivatali eljárás díjai a Magyar Államot terhelik.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az adásvételhez szükséges jognyilatkozatok megtételére
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal